Kako radi klipni kompresor?Klip, cilindar, pogonski motor, posuda, tlačni ventil ...

Kako radi klipni kompresor?
www.pointshop.hr



Kako to i samo ime kaže najvažni dio kompresora je klip i cilindar koji komprimira zrak u posudu.To čini pomoću pogonskog motora.Postoje verzije s jednim ili više klipova koje "pumpaju" komprimiraju zrak.Ivedbe mogu biti cilindar jednostupanjski puni se i prazni samo s jedne strane klipa. Pri hodu klipa prema dolje, cilindar se puni kroz usisni ventil (takt usisa), dok se pri kretanju u suprotnom smjeru zrak tlači kroz tlačni ventil (takt tlačenja). Klipni kompresor obično pretvara pravocrtnog gibanje klipa u kružno gibanje pomoću mehanizma s koljenčastim vratilom. Dvoradni cilindri usisavaju i tlače zrak s obje strane klipa.


U višestupanjskim kompresorima zrak se uzastopno tlači u većem broju cilindara kroz koje prolazi (serijski spoj). Jednostupanjski kompresori koriste se za povećanje tlaka do 4 bar, dvostupanjski do 15 bar, a višestupanjski za veće tlakove. Zbog mogućnosti zapaljenja kompresorskog ulja, izlazna temperatura zraka ne smije prelaziti 200 ºC.



Važan dio je tlačni ventil koji čija je namjena ograničavanje tlaka osigurava da tlak u sustavu ne prijeđe maksimalno dopuštenu vrijednost. Koriste se kao sigurnosni ventili (za zaštitu od prekomjernog tlaka), kao kočni ventili (za zaštitu od tlačnih udara koji nastaju npr. prilikom zatvaranja razvodnika) ili kao ventili za protudržanje. Potrebni su i prisutni u svim hidrauličkim sustavima, tipično se postavljaju na izlazu hidrauličke pumpe, za zaštitu pumpe i sustava od prekomjernog tlaka.

Ventil za ograničavanje tlaka u normalnom je položaju zatvoren. Na ventilu se skraćivanjem ili produžavanjem opruge namjesti željeni maksimalni tlak pri kojem će pritisak na pladanj ventila svladati silu u opruzi, gurnuti pladanj i na taj način otvoriti ventil. Tlak otvaranja veći je od tlaka zatvaranja ventila podešen 10 - 15% od nominalne vrijednosti tlaka koja je definirana na kopresoru npr 10bara. U ventile za ograničenje tlaka često se ugrađuju prigušni klipovi ili prigušnice za smanjenje brzine zatvaranja (brzo otvaranje i usporeno zatvaranje). Time se sprječavaju štete od tlačnog udara kakvi se javljaju npr. ako se zatvaranjem ventila trenutačno obustavi protok prema nekom potrošaču.

Ventil za ograničenje tlaka izvodi se kao direktni do nazivnog tlaka NP 10, dok se za veće tlakove (zbog povećanih sila) koriste indirektno upravljani ventili.

Odabir vrste materijala kao i karakteristike motora, spremnika i drugih dijelova ovise o potrebama potrošača zraka i konstruiraju se se prema određenim norama.Mogu se kao sistem kombinirati u zračnim stanicama za potrebe pojedinačnog korisnika, industrijski pogon, radonicu, servis i sl.

Darko Štetner,
darko.stetner@gmail.com
gsm 098 715 847 

Primjedbe